Τόσο ο Όμηρος όσο και διάφοροι άλλοι αρχαίοι συγγραφείς αναφέρουν τον κεστόν ιμάντα που φορούσε η Κύπριδα Αφροδίτη, και ο οποίος προκάλεσε ποικίλες συζητήσεις στους σύγχρονους μελετητές ως προς το τι ακριβώς ήταν.
Ο Όμηρος αναφέρει (Ἰλιάς, Ξ, 214 -215):
... Ἦ καί ἀπό στήθεσφιν ἐλύσατο κεστόν ἰμάντα
ποικίλον, ἔνθα τέ οἱ θελκτήρια πάντα τέτυκτο...
Δηλαδή (η Αφροδίτη):
... κι έλυσε το κεντητό κορδόνι της από τα στηθεία
το πλουμισμένο, που απ' τα μάγια της ήταν φτιαγμένο...
Το διακοσμημένο αυτό κορδόνι η θεά του έρωτα είχε δανείσει στην Ήρα, για να σαγηνεύσει μ' αυτό τον Δία.
Για τον κεστόν ιμάντα της Αφροδίτης κάνουν λόγο μετά τον Όμηρο, κι ο Κορνούτος (Περί τῆς τῶν Θεῶν φύσεως, 24), ο Σουίδας, στη λέξη, που γράφει ότι ήταν διακοσμημένο κορδόνι που, σύμφωνα προς τους μύθους, ήταν φορτισμένο με μαγικές ιδιότητες κι αποτελούσε φόρεμα της Αφροδίτης, κι ο Νόννος σε αρκετές περικοπές του έργου του Διονυσιακά.
Διάφορες ερμηνείες δόθηκαν για το φόρεμα αυτό της Αφροδίτης. Άλλοι υποστήριξαν πως επρόκειτο για ζώνη (ζωστήρα), άποψη όμως που δεν ευσταθεί γιατί σαφώς ο Όμηρος αναφέρει ότι ο κεστός ιμάς βρισκόταν στα στήθια της θεάς, συνεπώς δεν επρόκειτο για ζώνη που φοριέται στη μέση. Άλλοι πάλι υποστήριξαν πως επρόκειτο για στηθόδεσμο, πράγμα που και πάλι δεν ευσταθεί αφού πρόκειται για ιμάντα, δηλαδή κορδόνι.
Τελικά φαίνεται πως επρόκειτο για κάποιο κόσμημα που φορούσε η θεά και που άγγιζε τα στήθια της (από τα οποία πηγάζει ο ερωτικός πόθος), όπως προκύπτει από δυο πανάρχαια χάλκινα αγάλματα της Αφροδίτης που βρέθηκαν στην Κύπρο και χρονολογήθηκαν στον 12ο π.Χ. αιώνα. Και στα δυο αυτά αγάλματα η θεά φορεί ένα αντικείμενο που μοιάζει με κόσμημα ή φυλαχτό και είναι κρεμασμένο από τον λαιμό της με χοντρό κορδόνι. Το κορδόνι περνά ανάμεσα από τα στήθια της θεάς, που τ' αγγίζει. Η λέξη κεστός σημαίνει κεντητός, συνεπώς κεντημένο θα πρέπει να ήταν το κορδόνι αυτό που συγκρατούσε το κόσμημα της Κυπρίας θεάς.
Πηγή
Μεγάλη Κυπριακή Εγκυκλοπαίδεια