Οι περισσότεροι ελιόμυλοι στην Κύπρο ήταν κοινοτικοί και ανήκαν συνήθως στην εκκλησία.
Μεγάλος αριθμός παραδοσιακών ελιόμυλων υπήρχε παλαιότερα σε κάθε γωνιά της Κύπρου μέχρι να επικρατήσουν τα ελαιοτριβεία. Πολλοί ελιόμυλοι υπήρχαν την περιοχή της Ταμασσού, στην Ανώγυρα της Λεμεσού, σε χωριά της Πιτσιλιάς, όπως η Απαισιά και η Γεράσα, στο Λυθροδόντα, στη Σολέα, στο Παλαιχώρι και στην Καρπασία. Από τον μεγάλο αριθμό ελιόμυλων που υπήρχε διασώθηκαν τα λιομύλια Ιεράς Μονής Αποστόλου Ανδρέα, του Αρχάγγελου, του Ττάνη, του Ξιλούρα, του Λοΐζού, του Δκιαμαντή και του Χαρή ή Χάρου. Σε πολλά χωριά υπάρχουν ελιόμυλοι οι οποίοι έχουν μετατραπεί σε μουσεία.
Ο μύλος αποτελείται από κυκλική βάση με πέτρινη λεκάνη στο πάνω μέρος, το «σκουτέλλιν του μύλου». Μέσα στη βάση στην οποία τοποθετούσαν τις ελιές, κινείται η πέτρινη στρογγυλή μυλόπετρα. Στο κέντρο της έχει οπή, από όπου περνούσε μακρύ ξύλο, το «κοντάρι του μύλου» ή «μουκλός» που γύριζαν άνθρωποι ή ζεμένο ζώο, συνήθως γαϊδούρι κινούμενο κυκλικά από τη βάση. Το «κοντάρι» περνά και μέσα από ξύλινο κατακόρυφο στύλο, που περιστρέφεται μαζί με τη μυλόπετρα και στηρίζεται κάτω στο κέντρο της λεκάνης και πάνω σε δοκό της στέγης. Το γύρισμα του κονταριού έδινε περιστροφική κίνηση στη μυλόπετρα που κυλούσε κυκλικά μέσα στη λεκάνη συνθλίβοντας τις ελιές.
Ο μύλος αποτελείται από τα ακόλουθα μέρη:
Ο Ιωάννης Ιωνάς αναφέρει πως απαραίτητα μέρη του μύλου ήταν οι μυλόπετρες και το πιεστήρι. Το πιεστήρι ήταν ξύλινη κατασκευή σε σχήμα μεγάλου Π, η οποία είχε τρύπα στη μέση της χαζίρας [χαζίρα,η = το οριζόντιο δοκάρι του μύλου] για να περνά κατακόρυφα, ένας, επίσης ξύλινος, κοχλίας. Τη διάμετρο του κοχλία διαπερνούσαν διαμετρικά τέσσερα ξύλα που προεξείχαν και χρησιμοποιούνταν ως χειρολαβές για να είναι δυνατή η περιστροφή με την οποία θα κατέβαινε προς τα κάτω (ο κοχλίας), έτσι ώστε να επιτευχθεί η συμπίεση. Σαν βάση, κάτω από το μεγάλο Π υπήρχε μεγάλη πέτρα ορθογώνιου σχήματος με μεγάλη κυκλική χαραγή γύρω από το κέντρο, η οποία συνδεόταν με ευθύγραμμο μικρό κανάλι για προώθηση του εξαγόμενου λαδιού προς τον κρουνό (Ιωνάς 2001, 215-216).
Πηγή
Μεγάλη Κυπριακή Εγκυκλοπαίδεια