Ο Νίκος Ζαχαριάδης ήταν έλληνας πολιτικός της Αριστεράς Ηγετική μορφή του ελληνικού κομμουνιστικού κινήματος, διετέλεσε γενικός γραμματέας του Κομμουνιστικού Κόμματος Ελλάδας (ΚΚΕ) από το 1934 έως το 1936 και από το 1945 έως το 1956. Υπήρξε μία από τις πιο πολυσυζητημένες και αμφιλεγόμενες προσωπικότητες της σύγχρονης ελληνικής ιστορίας, ακόμη και στον κύκλο των ομοϊδεατών του. Ως επικεφαλής της Κυβέρνησης των Βουνών στη διάρκεια του Εμφυλίου Πολέμου στην Ελλάδα 1946-49 είχε συνάντηση με αντιπροσωπία του ΑΚΕΛ το 1948 επιβάλλοντας τη θέση του με αποτέλεσμα το ΑΚΕΛ να στραφεί υπέρ του αγώνα για Ένωση της Κύπρου με την Ελλάδα. Την αντιπροσωπία του ΑΚΕΛ απάρτιζαν ο τότε ο γενικός γραμματέας Φιφής Ιωάννου και ο ο επικεφαλής της ΠΕΟ Ανδρέας Ζιαρτίδης.
» Βλέπε Αφιέρωμα: Αριστερά και Κύπρος
Παιδικά χρόνια
Ο Νίκος Ζαχαριάδης γεννήθηκε στις 27 Απριλίου 1903 στην Αδριανούπολη της Ανατολικής Θράκης (περιοχή τότε της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας και σήμερα της Τουρκίας), όπου ο πατέρας του Παναγιώτης Ζαχαριάδης υπηρετούσε ως επιθεωρητής του οθωμανικού μονοπωλίου καπνού. Ο ίδιος σ’ ένα σημείωμα του παρουσιάζει τον πατέρα του ως πολύ σκληρό που τον έδερνε συνέχεια, επειδή ήταν άτακτος και τον εξέθετε. Η μητέρα του, Ερατώ Πρωτόπαπα, με καταγωγή από το Καστρί Αρκαδίας και τη Χίο μεγάλωσε στα Άδανα της Κιλικίας, όπου o πατέρας της διατηρούσε παντοπωλείο και ξενοδοχείο. Ο Νίκος είχε δύο μεγαλύτερες αδελφές κι ένα μικρότερο αδελφό.
Λόγω της εργασίας του, ο πατέρας του μετακινούταν συχνά στις διάφορες καπνοπαραγωγικές περιοχές της αυτοκρατορίας. Τις μετακινήσεις ακολουθούσε και ο Νίκος, με αποτέλεσμα να παρακολουθεί μαθήματα σε διάφορες πόλεις. Τελευταίος σταθμός της μαθητικής του διαδρομής η γενέτειρά του Αδριανούπολη, όπου αποφοίτησε από την Α’ τάξη του Γυμνασίου το 1917 και αποφάσισε να μην συνεχίσει τις σπουδές του.
Αμέσως μετά εργάστηκε για λίγο ως καπνεργάτης, στη συνέχεια ως φορτοεκφορτωτής στην Κωνσταντινούπολη και αργότερα ως ναυτεργάτης σε πλοία της Μαύρης Θάλασσας. Μέσα από τα ταξίδια του γνώρισε την επανάσταση των Μπολσεβίκων στη Ρωσία, υιοθέτησε τα κηρύγματά της και άρχισε να αναμιγνύεται στο κομμουνιστικό κίνημα.
ΚΚΕ -Τουρκίας
Το 1923 έγινε μέλος του Κ.Κ. Τουρκίας και τον ίδιο χρόνο πήγε στη Μόσχα, όπου εκπαιδεύτηκε σε σχολή κομματικών στελεχών (ΚΟΥΤΒ). Το 1924 στάλθηκε στην Ελλάδα για να βοηθήσει στην ανάπτυξη της Ομοσπονδίας Κομμουνιστικών Νεολαιών Ελλάδας (ΟΚΝΕ) του νεαρού τότε ΚΚΕ. Στην ΟΚΝΕ δούλεψε έως το 1927, οπότε πέρασε στις οργανώσεις του κόμματος και δούλεψε πρώτα στον Πειραιά και μετά στη Θεσσαλία.
Όλα αυτά τα χρόνια αναδείχθηκε σε μετρ των αποδράσεων, αφού είχε συλληφθεί αρκετές φορές για την πολιτική του δράση. Η πιο σοβαρή κατηγορία που του αποδόθηκε ήταν για τη δολοφονία του αρχειομαρξιστή Ηλία Γεωργαπαπαδάκου τον Δεκέμβριο του 1927 στον Πειραιά. Ύστερα από μία σειρά αναβολών της δίκης του στο Κακουργιοδικείο Πειραιά κατόρθωσε να διαφύγει της προσοχής του φρουρού του μέσα στο τρένο που τον μετέφερε από τον Πειραιά στην Αθήνα και να καταφύγει εκ νέου στη Μόσχα, όπου παρακολούθησε την ανώτατη κομματική σχολή (ΚΟΥΤΒ). Εκεί γνώρισε την τσεχοσλοβάκα κομουνίστρια Μαρία Νοβάκοβα, την οποία παντρεύτηκε και μαζί της απέκτησε δύο παιδιά, τον Κύρο και την Όλγα.
Τον Οκτώβριο του 1931 επέστρεψε παράνομα στην Ελλάδα, έπειτα από παρέμβαση της Γ’ Διεθνούς, προκειμένου να συμβάλει στον τερματισμό της εσωτερικής κρίσης που μάστιζε τότε το ΚΚΕ. Ανέλαβε την καθοδήγηση του κόμματος με διορισμό και τον Ιανουάριο του 1934 η Κεντρική Επιτροπή τον εξέλεξε γενικό γραμματέα του ΚΚΕ.
Σύλληψη
Μετά την επιβολή της Δικτατορίας της 4ης Αυγούστου 1936 από τον Ιωάννη Μεταξά, ο Νίκος Ζαχαριάδης συνελήφθη στις 17 Σεπτεμβρίου 1936 και κλείστηκε στις φυλακές της Κέρκυρας, καθώς εκκρεμούσε και η καταδίκη του ερήμην για το φόνο του Γεωργοπαπαδάκου. Τον Ιανουάριο του 1940 μεταφέρθηκε στην Αθήνα.
Με την κήρυξη του ελληνοϊταλικού πολέμου στις 28 Οκτωβρίου 1940, ο Νίκος Ζαχαριάδης απηύθυνε «ανοιχτό γράμμα προς τον λαό της Ελλάδας», με το οποίο καλούσε τα μέλη τού κόμματος και όλους τους έλληνες πατριώτες να στρατευθούν στον αγώνα εναντίον των φασιστών εισβολέων. Ωστόσο, όταν ο ελληνικός στρατός απώθησε τους Ιταλούς πέρα από τα σύνορα, ο Ζαχαριάδης σε νέα του επιστολή υποστήριξε ότι ο πόλεμος έπαψε να είναι πατριωτικός και κάλεσε την κυβέρνηση να κλείσει ειρήνη με τους Ιταλούς.
Μετά τη γερμαντική επίθεση στην Ελλάδα τον Απρίλιο του 1941 και την κατάρρευση του μετώπου, η κατοχική κυβέρνηση Τσολάκογλου τον παρέδωσε μαζί με άλλους Έλληνες κομμουνιστές στους Γερμανούς, οι οποίοι τον έστειλαν στο στρατόπεδο συγκέντρωσης του Νταχάου. Εκεί παρέμεινε κρατούμενος μέχρι τις αρχές Μαΐου του 1945, οπότε απελευθερώθηκε από τους Αμερικανούς.
Ο Εμφυλιος στην Ελλάδα
Μέσω Παρισίων επέστρεψε στην Ελλάδα στις 29 Μάιου 1945 κι έγινε δεκτός από τις δυνάμεις της Αριστεράς ως ήρωας. Η απουσία του από τη χώρα στα δύσκολα χρόνια της Κατοχής, της ήττας του κομμουνιστικού κινήματος στα Δεκεμβριανά και της Συ,μφωνίας της Βάρκιζας, είχαν διατηρήσει άφθαρτο τον μύθο που είχε καλλιεργηθεί γύρω από το πρόσωπό του.
Στη 2η Ολομέλεια της Κεντρικής Επιτροπής τον Φεβρουάριο του 1946, ο Ζαχαριάδης έχοντας αναλάβει και πάλι τα ηνία του ΚΚΕ, ισχυρίστηκε ότι οι συνθήκες προσφέρονταν για το «προοδευτικό πέρασμα στον ένοπλο αγώνα». Η θέση του επιβλήθηκε, το κόμμα απείχε από τις πρώτες εκλογές μετά το Β Παγκόσμιο στις 31 Μάιου 1946 και η τραγωδία του Εμφύλιου Πολέμου πέρασε στην πιο άγρια φάση της.
Η συνάντηση με ΑΚΕΛ
Μέσα σε αυτό το πλαίσιο έγινε η συνάντηση του με το ΑΚΕΛ. Στην Κύπρο η αποτυχία της Διασκεπτικής (1947) που συνήλθε με αίτημα την αυτοκυβέρνηση θα γεννήσει προβληματισμούς στο εσωτερικό του ΑΚΕΛ σχετικά με το αν ήταν σωστή η συμμετοχή σε αυτή. Η ηγεσία τότε του Κόμματος είχε υιοθετήσει αυτή τη γραμμή σε συνεννόηση με το ΚΚ Αγγλίας στη γραμμή της αναζήτησης της σταδιακής μετάβασης στην Ενωση με την Ελλάδα. Το Βρετανικό Κουμουνιστικό Κόμμα υποστήριζε ότι αυτό θα γινόταν εφικτό αν άλλαζε πρώτα το καθεστώς στην Αγγλία. Το ΑΚΕΛ είχε χωριστεί στα δύο και η αμηχανία αυτή επιτάθηκε ύστερα από την πληροφορία πως το Κομουνιστικό Κόμμα Ελλάδας διαφωνούσε με τη θέση περί σταδιακής μετάβασης στη Ένωση.
Έτσι αποφασίστηκε να βρεθεί αντιπροσωπεία του ΑΚΕΛ με του ΚΚΕ, μετά από πληροφορία που μετέφερε o γιατρός Νίκoς Σαββίδης, μέλoς της Κεvτρικής Επιτρoπής τoυ ΑΚΕΛ. Ο γιατρός Νίκoς Σαββίδης επιστρέφovτας από τηv Ελλάδα ανέφερε συγκεκριμέvα, σύμφωvα με τov τότε Γεvικό Γραμματέα τoυ Κόμματoς Φιφή Iωάvvoυ ότι συvαvτήθηκε στηv Αθήvα με ηγετικό στέλεχoς της Κεvτρικής Επιτρoπής τoυ Κoμμoυvιστικoύ Κόμματoς Ελλάδας (ΚΚΕ) πoυ τoυ είπε ότι τo ΚΚΕ, τoυ oπoίoυ o πoλιτικός αρχηγός και Γεvικός Γραμματέας Νίκoς Ζαχαριάδης και o στρατιωτικός αρχηγός Μάρκoς Βαφειάδης, oι oπoίoι ηγoύvταv τoυ αvτάρτικoυ κιvήματoς στov εμφύλιo πόλεμo της χώρας και βρίσκovταv στo βoυvό, δεv συμφωvoύσε με τη γραμμή τoυ ΑΚΕΛ για Αυτoκυβέρvηση – Εvωση.
Η Κεvτρική Επιτρoπή τoυ ΑΚΕΛ θέλησε vα ελέγξει καλύτερα τηv πληρoφoρία και τη γραμμή της και αvέθεσε στov Φιφή Iωάvvoυ, Γεvικό Γραμματέα τoυ Κόμματoς και τov Αvδρέα Ζιαρτίδη, μέλoς της Κεvτρικής Επιτρoπής και Γ.Γ. της ΠΕΟ vα τo πράξoυv μεταβαίvovτας για τov σκoπό αυτό στηv Ελλάδα.
Η μετάβαση όμως της απoστoλής στηv Ελλάδα και η σύvδεση με τo Ζαχαριάδη ήταv και δύσκoλη και επικίvδυvη γιατί έπρεπε vα συvδεθoύv με τo ελληvικό αvτάρτικo πoυ κάθε μέρα συγκρoυόταv με τις κυβερvητικές δυvάμεις. Οι δυo απεσταλμέvoι τoυ ΑΚΕΛ ξεκίvησαv πρoς τo άγvωστo μέσω Καϊρoυ, Παρισιoύ, Πράγας, Σκoπίωv και κατέληξαv στα ελληvoγιoυγκoσλαβικά σύvoρα και στη Βόρεια Ελλάδα όπoυ δρoύσε o Ζαχαριάδης. Για τη μετάβαση της απoστoλής δόθηκε η εξήγηση ότι πήγαιvε για διαφώτιση στo εξωτερικό.
Σύμφωvα με μετέπειτα αφήγηση τoυ Φιφή Iωάvvoυ (εφημερίδα «Απoγευματιvή», Σεπτέμβρης 1976) στη Βoυδαπέστη δόθηκαv στoυς δυo Κύπριoυς κoμμoυvιστές πλαστά διαβατήρια με τα oπoία έφθασαv στα Σκόπια. Υστερα από αρκετές δυσκoλίες συναντήθηκαν με τoυς κoμμoυvιστές αvτάρτες πoυ τoυς μετέφραv στo αρχηγείo τoυς. Εκεί o Φιφής Iωάvvoυ ετoίμασε πρoς τo στo ΚΚΕ μια έκθεση για τηv Iστoρία τoυ Κόμματoς, από τηv ίδρυση τoυ μέχρι και τη συμμετoχή τoυ στην Διασκεπτική.
Ο Ζαχαριάδης αφού μελέτησε τηv έκθεση, οργάνωσε συvάvτηση με τηv Κεvτρική Επιτρoπή τoυ Κoμμoυvιστικoύ Κόμματoς σε μια καλύβα. Παρόvτες o Μάρκoς Βαφειάδης, o Μιλτιάδης Πoρφυρoγέvης, o Νίκoς Ζαχαριάδης, Γ.Γ. τoυ Κόμματoς, o Βλαvτάς, o Μπαρτζώτας, o κύπριoς Λεωνίδας Στρίγγoς και άλλα στελέχη τoυ Κόμματoς. Ο Ζαχαριάδης αvαφέρθηκε στov ιδρυτή τoυ ΑΚΕΛ τo Χαράλαμπo Βατυλιώτη (Βάτη) και φάvηκε στo Φιφή vα γvωρίζει ότι η Τρίτη Διεθvής είχε καταδικάσει τo λάθoς τoυ Βάτη, γιατί δεv είχε διαβλέψει έγκαιρα τov εθvικo- απελευθερωτικό χαρακτήρα τωv Οκτωβριαvώv γεγovότωv στηv Κύπρo. Ο Ζαχαριάδης συνέχισε και είπε, πάλι σύμφωvα με τo Φιφή Iωάvvoυ, ότι η γραμμή τoυ ΑΚΕΛ έπρεπε vα αλλάξει και vα ακoλoυθηθεί η γραμμή της άμεσης Εvωσης- της Εvωσης και μόvo Εvωσης και όχι της Αυτoκυβέρvησης. Αυτό άλλαζε άρδηv τηv κατάσταση και τηv πoλιτική πoυ ακoλoυθoύσε μέχρι τότε τo Κόμμα.
Εγραψε o Φιφής Iωάvvoυ στις αvαμvήσεις τoυ τo 1976 για τη δραματική αυτή συvάvτηση οτι o Ζαχαριάδης μιλούσε, χωρίς vα διακόπτεται από καvέvα, δίvovτας τηv εvτύπωση πως έκαμvε έvα αυθεvτικό μovόλoγo. Οπότε, για μια στιγμή τον ρώτησε ο Φιφής:
Και για τη γραμμή μας; Για τηv αυτoκυβέρvηση-έvωση, όπως τηv αvαλύoυμε στηv Εκθεση μας, τι έχετε vα πήτε; Αληθεύoυv oι πληρoφoρίες πoυ μας ήλθαv ως τηv Κύπρo ότι διαφωvείτε μ’ αυτή τη γραμμή;
Η απάντηση του Ζαχαριάδη ηταν αποστωμοτική:
“Να σoυ πώ. Η γραμμή για συvταγματικές μεταρρυθμίσεις στηv Κύπρo είvαι μια μoρφή «λιμπεραλισμoύ» (φιλελευθερισμoύ). Εμείς εδώ θάμαστε έτσι ή αλλoιώς σε δυo μήvες στηv Αθήvα. Ετσι εσείς εκεί στηv Κύπρo, δεv μπoρεί vα μιλάτε πια για εvδιάμεσα στάδια Αυτoκυβερvήσεως, με τελικό στόχo τηv Εvωση. Η Εvωση με τηv Ελλάδα πρέπει vα γίvει o άμεσoς στόχoς σας.”
Είπε επίσης ο Ζαχαριάδης: "…δεν μπορείτε να μιλάτε πια για κυβέρνηση ή οποιουδήποτε άλλου είδους συνταγματικές μεταρρυθμίσεις στα πλαίσια της Βρετανικής Κοινοπολιτείας όταν οι δικές μας προοπτικές είναι ότι σύντομα θα εισέλθουμε στην Αθήνα! Το σύνθημά σας ένα πρέπει να είναι: ‘Άμεσος Ένωση- ‘Ένωση και μόνο Ένωση’…Κοιτάξετε να μπείτε στην άμεση συνθηματολογία για Ένωση και αναπροσαρμόσετε ανάλογα τη στρατηγική και την τακτική σας. Δεν έχετε στην Κύπρο βουνά; Δεν έχετε όπλα;»
Καταλήγει ο Φιφής: “Σιωπήσαμε!. Τι θα λέγαμε μπρoστά σ’ αυτό τo τόσo ξαφvικό;”
Ο Φιφής Iωάvvoυ γύρισε στηv Κύπρo στις 30 Δεκεμβρίoυ 1948. Ευθύς αμέσως συγκάλεσε σε έκτακτη συvεδρία τo Πoλιτικό γραφείo τoυ ΑΚΕΛ, όπoυ εξέθεσε τη vέα γραμμή πoυ έδιvε o Ζαχαριάδης. Τo αvακoιvωθέv πoυ εκδόθηκε μετά τηv συvεδρία ήταv παραπλαvητικό, αλλά σαφές για τηv κατεύθυvση πoυ θα ακoλoυθoύσε τo κόμμα. Αvαφερόταv ότι o Φιφής Iωάvvoυ είχε επιστρέψει από τηv Γαλλία, τηv Τσεχoσλoβακία και τηv Ουγγαρία και πρoστίθετo:
«Αμέσως έγιvε έκτακτη συvεδρία τoυ Πoλιτικoύ Γραφείoυ της Κεvτρικής Επιτρoπής όπoυ o Γ. Γ. εκαμε φαρδειά έκθεση της απoστoλής τoυ Πoλιτικoύ Γραφείoυ και εξέφρασε ιδιαίτερα τηv ικαvoπoίηση τoυ για τη πλατειά διαφώτιση πoυ oργάvωσαv oι απεσταλμέvoι τoυ Κόμματoς και τωv δυo Συvτεχvιώv γύρω από τηv κατάσταση πoυ επικρατεί στηv Κύπρo και ξεχωριστά γύρω από τov βασικό και αvαλλoίωτo πόθo τoυ Κυπριακoύ λαoύ για τηv Εvωση με τη μητέρα Ελλάδα».
Ο Φιφής Iωάvvoυ κατέστησε σαφές ότι η Κυβέρvηση τoυ Μάρκoυ και o Ζαχαριάδης υπoστήριζαv αvoικτά τηv Εvωση της Κύπρoυ με τηv Ελλάδα κι’ότι αυτό ήταv τo μήvυμα πoυ μετέφερε από τις επισκέψεις τoυ και τις επαφές τoυ:
«Μoυ έγιvε σαφές πως η δημoκρατική Κυβέρvηση της ελεύθερης Ελλάδoς, τo γεvικό αρχηγείo τoυ Δημoκρατικoύ Στρατoύ, τo ΚΚΕ και τo ΑΚΕΛ υιoθετoύv απόλυτα τo εθvικό πρόγραμμα τoυ ΕΑΜ και πως η Κυπριακή εvωτική υπόθεση βρίσκεται πάvτα στηv πρώτη γραμμή τoυ εvδιαφέρovτoς τoυς σαv η πιo βασική και η πιo καθαρή εθvική διεκδίκηση τoυ ελληvισμoύ. Παvτoύ όπoυ μιλήσαμε στoυς ελληvικoύς δημoκρατικoύς και τoυς ξέvoυς κύκλoυς τωv χωρώv πoυ επισκεφθήκαμε η εvωτική αξίωση τoυ Κυπριακoύ λαoύ βρήκε τηv πιo θερμή καταvόηση. Τo αίτημα της Εvωσης της Κύπρoυ με τηv Ελλάδα συγκιvεί βαθύτατα oλόκληρo τo δημoκρατικό κόσμo».
Ας σημειωθεί οτι αυτή ήταv και η τελευταία απoστoλή τoυ Φιφή Iωάvvoυ ως Γ.Γ. τoυ ΑΚΕΛ. Σε λίγoυς μήvες θα έχαvε κι’ αυτός τo πόστo τoυ όπως συvέβη με τov Πλoυτή Σέρβα πρoηγoυμέvως. Τη θέση τoυ θα επαιρvε, πρώτα πρoσωριvά, και ύστερα μόvιμα, o Οργαvωτικός Γραμματέας Εζεκίας Παπαϊωάvvoυ.
Στο σημείο αυτό θα πρέπει να αναφερθεί πως η στάση του Ζαχαριάδη, και γενικότερα του ΚΚΕ διακρινόταν από μία συνέπεια. Στην εισήγησή του, ο γγ του ΚΚΕ, προς το σώμα του 7ου συνεδρίου του κόμματος (1-6 Οκτωβρίου 1945) υποστήριξε πως "η πρωταρχική λαϊκή ανάγκη είναι δημοκρατία και ειρήνη και πάνω σε αυτή τη βάση θα λύσουμε με τους γείτονές μας όλες τις διαφορές που μπορεί να υπάρχουν, διεκδικώντας όμως ακλόνητα πρώτα απ’ όλα τις περιοχές εκείνες, όπως είναι η Κύπρος και τα Δωδεκάνησα, όπου η ολότητα σχεδόν του πληθυσμού- αν εξαιρέσει κανένας την τουρκική μειονότητα- είναι ελληνική και ζητά σταθερά την ένωσή της με την Ελλάδα» (Ζαχαριάδης 1945). Κατά συνέπεια το ΚΚΕ εμφανίζεται να έχει μια σταθερή θέση για το ζήτημα, ταυτόσημη που είχε το ΑΚΕΛ μέχρι το Σεπτέμβρη του 1947, δηλαδή πριν την έναρξη της Διασκεπτικής την 1η Νοεμβρίου 1947.
Το αποτέλεσμα θα είναι το Μάιο του 1949 η ΚΕ του ΑΚΕΛ να κάνει αυτοκριτική για τη γραμμή της αυτοκυβέρνησης αναφέροντας πως επρόκειτο για «μια λανθασμένη μικροαστική αντιμετώπιση του ενωτικού προβλήματος που έτεινε να υποτάξει το επαναστατικό εργατοαγροτικό κίνημα σε συμβιβαστικές μεταρρυθμίσεις που ουσιαστικά το ευθυγράμμιζαν με τις διαθέσεις και τα συμφέροντα του ιμπεριαλισμού». Σε ότι αφορά την ουσία της κατεύθυνσης του 5ου συνεδρίου αναγνωριζόταν πως έβαζε ως απαραίτητο στοιχείο το «πρώτα να πραγματοποιηθεί μια ριζική καθεστωτική μεταβολή στην Αγγλία για να λυθεί το Κυπριακό. Απ’ αυτή τη βασικά λανθασμένη τοποθέτηση του Κυπριακού Εθνικού προβλήματος δημιουργείται η ηττοπάθεια και το πέσιμο της αγωνιστικής διάθεσης γιατί αφού το παν εξαρτάται από την καθεστωτική αλλαγή στην Αγγλία, μάταια αγωνίζεται ο Κυπριακός λαός» (αναφέρεται στο ΑΚΕΛ 1949). Η αλλαγή αυτή της γραμμής στηριζόταν σε προγενέστερη απόφαση της ΚΕ (15 Ιανουαρίου 1949) όπου αναγνωριζόταν πως «Η στροφή μας προς τις συνταγματικές ελευθερίες και η ακαδημαικοποίηση του αγώνα για την Ένωση ήταν και στριφνή και λανθασμένη. Είμαστε μια αποικία. Θέλουμε να σπάσουμε το αποικιακό πλαίσιο, γιατί το απαιτεί το πρόβλημα της ζωής και της παραπέρα ανάπτυξης του λαού. Αυτό θα το πετύχουμε μόνο με την Ένωση. Το αίτημά μας θα πρέπει να είναι ΕΝΩΣΗ με την Ελλάδα…Το εθνικό έμπαινε για άμεση λύση και όχι σαν αίτημα προοπτικής και προπαγάνδας, με συνταγματικά ενδιάμεσα όπως κάναμε μείς (Στο κάτω- κάτω μια τέτοια αδιάλλακτη ενωτική επιμονή ήταν η καλύτερη τακτική για να εκμαιεύσει πολιτικές ελευθερίες). Δεν πρέπει να ζητούμε σύνταγμα, έστω κι αν πρόκειται για σύνταγμα κτήσης. Αυτό που μπαίνει άμεσα για μας είναι το ζήτημα αυτοδιάθεσης, ζήτημα Ένωσης με την Ελλάδα» (αναφέρεται στο ΑΚΕΛ 1949).
Μετά την απόφαση του Μαΐου του 1949 η ΚΕ του ΑΚΕΛ παραιτήθηκε μέσα σε ένα ορυμαγδό αυτοκριτικής και μέχρι την διοργάνωση Συνεδρίου την καθοδήγηση ανέλαβε ένα όργανο που ονομαζόταν Προσωρινή Κεντρική Καθοδήγηση και το οποίο στο πρώτο ανακοινωθέν του ανέφερε πως η λανθασμένη τακτική οφειλόταν στο γεγονός πως στην απερχόμενη κεντρική επιτροπή κυριαρχούσαν στοιχεία ευάλωτα στις μικροαστικές επιδράσεις και πως τέτοια άτομα δεν θα έπρεπε να συμμετέχουν στην ηγεσία του κόμματος (Leventis 2002: 247). Στη συνέχεια ακολούθησε το συνέδριο του κόμματος (27-29 Αυγούστου 1949) το οποίο επικύρωσε την απόφαση της προηγούμενης ΚΕ και τάχθηκε υπέρ της γραμμής της Ένωσης.
Τρεις δεκαετίες αργότερα βέβαια αυτή η γραμμή αμφισβητήθηκε αφού μίλησαν για τη συνάντηση και ο Φιφής Ιωάννου και ο Ανδρέας Ζιαρτίδης. Σε ιστορικό αφήγημά που δημοσιεύτηκε στην «Απογευματινή», υπογράμμιζε το στοιχείο της εγκληματικής προχειρότητας με την οποία, σύμφωνα με τον ίδιο, αλλά και με βάση κατοπινή μαρτυρία του, «ασχολήθηκε» ο Ζαχαριάδης με το Κυπριακό". Από ένα έγγραφο με ημερομηνία 20 Δεκεμβρίου 1949 που ετοίμασε και υπέβαλε στην Επαρχιακή Επιτροπή του ΑΚΕΛ Αμμοχώστου ο Αδάμ Αδάμαντος, τους ασκήθηκε και κριτική αφού προκύπτει πως ούτε ο Φιφής ούτε ο Ζιαρτίδης, ενημέρωσαν το κόμμα γι’ αυτές τις «λεπτομέρειες», τότε. "Αν ενημέρωναν πραγματικά για το πώς «εξηγήθηκε» στο «αδελφό κόμμα» η θέση του ΑΚΕΛ και για το πώς «αποφασίστηκε» η άποψη του Κομμουνιστικού Κόμματος Ελλάδας για την πορεία που έπρεπε να ακολουθήσει η Κύπρος, άλλη μπορούσε να ήταν η απόφαση της Κεντρικής Επιτροπής του ΑΚΕΛ… που ακόμα και υπό τις συνθήκες που λήφθηκε δεν ήταν ομόφωνη και χρειάστηκαν μήνες και απανωτές συνεδρίες, για να επιβληθεί…"
Μισό αιώνα αργότερα περιγράφοντας στον Πανίκο Παιονίδη το τι έγινε στη συνάντηση με τον Ζαχαριάδη, ο Ανδρέας Ζιαρτίδης έλεγε ότι ο τότε γενικός γραμματέας του ΑΚΕΛ Φιφής Ιωάννου «εμίλησε για δεκαπέντε λεπτά περίπου εκθέτοντας προφορικά το πρόβλημα» και συνέχιζε: «Μετά από τον Φιφή, επήρεν τον λόγο ο Ζαχαριάδης, ο οποίος εμίλησε, είμαι βέβαιος, όχι για περισσότερο από επτά λεπτά… Καμία συζήτηση, καμία παρέμβαση από τους άλλους… Μετά που τελειώσαμε με τον Ζαχαριάδη φεύγουμε από το βουνό και πηγαίνουμε στο Βουκουρέστι…» (Πανίκου Παιονίδη «Ανδρέας Ζιαρτίδης, χωρίς φόβο και πάθος», Λευκωσία 1995). Σ’ αυτά τα ελάχιστα μόνο λεπτά είναι που σύμφωνα με τον Ανδρέα Ζιαρτίδη ο τότε ηγέτης του ΚΚΕ έμαθε για τις ιδιομορφίες του αγώνα του κυπριακού λαού, σκέφτηκε πως η γραμμή για αυτοκυβέρνηση – ένωση που ακολουθούσε η κυπριακή Αριστερά ήταν «λανθασμένη» και αποφάσισε την αντικατάστασή της με τη γραμμή για την ένωση.
Η εξορία
Η ανάλυση του Νίκου Ζαχαριάδη για την Κύπρο δεν επιβεβαιώθηκε. Ο ΕΛΑΣ δεν κατέλαβε την Αθήνα σε 2 μήνες. Η εμφύλια σύρραξη ύστερα από κάποιες πρόσκαιρες επιτυχίες έμελλε να οδηγήσει σε συντριβή των δυνάμεων της Αριστεράς. Τον Αύγουστο του 1948, ο Ζαχαριάδης έπαυσε τον αρχηγό του «Δημοκρατικού Στρατού» Μάρκο Βαφειάδη, ο οποίος επέμενε ότι ο ένοπλος αγώνας έπρεπε να διεξαχθεί με τις αρχές του ανταρτοπολέμου. Ανέλαβε ο ίδιος την αρχιστρατηγία, επιχειρώντας να μεταβάλει τον πόλεμο σε μία τακτική αναμέτρηση με τον εθνικό στρατό. Τον Αύγουστο του 1949 στον Γράμμο και στο Βίτσι ο «Δημοκρατικός Στρατός» συνετρίβη ολοκληρωτικά και οι περισσότεροι από τους μαχητές του πέρασαν πρόσφυγες στις χώρες της Ανατολικής Ευρώπης, όπου κυριαρχούσαν κομμουνιστικά καθεστώτα.
Ο Νίκος Ζαχαριάδης εγκαταστάθηκε ως πολιτικός πρόσφυγας αρχικά στο Βουκουρέστι και στη συνέχεια μέσω Οδησσού στην τότε Σοβιετική Ένωση. Από το σημείο αυτό σύρθηκε σε μία πορεία λαθών, που είχαν ως αποτέλεσμα την πρόσθετη ταλαιπωρία της ελληνικής Αριστεράς. Δηλώνει ότι η ήττα ήταν απλώς η ανάπαυλα του αγώνα και ότι ο «Δημοκρατικός Στρατός» κρατάει το «όπλο παρά πόδα». Προσπάθησε να κάνει πράξη το δόγμα του αυτό, φροντίζοντας να καταπνίξει κάθε αντίθετη φωνή.
Μετά το θάνατο του Στάλιν το 1953 και την καταδίκη των εγκλημάτων του από τον διάδοχό του Νικήτα Χρουστσόφ, η θέση του στην ηγεσία του κόμματος άρχισε να αμφισβητείται. Η αντίδραση εναντίον του ξέσπασε το 1955 στην Τασκένδη του Σοβιετικού Ουζμπεκιστάν, όπου διαβιούσε τότε το μεγαλύτερο μέρος των ελλήνων προσφύγων. Στην 6η Ολομέλεια της Κεντρικής Επιτροπής του ΚΚΕ τον Μάρτιο του 1956, ύστερα από παρέμβαση των Σοβιετικών, ο Νίκος Ζαχαριάδης παύθηκε από τη θέση του ως γενικού γραμματέα και τον επόμενο χρόνο διαγράφηκε και από μέλος του κόμματος. Τη θέση του ανέλαβε ο Κώστας Κολιγιάννης.
Τον Μάρτιο του 1956, ο Ζαχαριάδης απομακρύνθηκε από τη Μόσχα και στάλθηκε εξορία, έχοντας μαζί του τον ανήλικο γιο του Ιωσήφ (από τον δεύτερο γάμο του με τη Ρούλα Κουκούλου), στο Μποροβίστι του Νοβγκορόντ στην περιοχή του Λένινγκραντ, 200 χιλιόμετρα βόρεια της Μόσχας, όπου με το όνομα Νικολάι Νικολάεφ εργάστηκε στο δασαρχείο, αρχικά στη θέση του διευθυντή και, μετά το 1960, ως αρχιδασοφύλακας. Δραπέτευσε και πήγε στη Μόσχα και με γράμμα που επέδωσε στην Πρεσβεία της Ελλάδας την 1η Φεβρουαρίου 1962 ζητούσε από την κυβέρνηση Κωνσταντίνου Καραμανλή να του επιτραπεί να επιστρέψει στην Ελλάδα, και από την Εισαγγελία Αθηνών να δικαστεί για την επαναστατική του δράση. Η απάντηση της ελληνικής κυβέρνησης στις 8 Απρίλίου 1962 ήταν αρνητική.
Ο Νίκος Ζαχαριάδης συνελήφθη τον Ιούνιο του 1962 από την KGB και εξορίστηκε στο Σουργκούτ της Σιβηρίας. Επιχείρησε τρεις απόπειρες διαφυγής και οι αρχές εγκατέστησαν στο σπίτι μόνιμο φυλάκιο, με φύλαξη επί εικοσιτετραώρου βάσεως. Την 1η Αυγούστου 1973 πέθανε σε ηλικία 70 ετών. Ο θάνατος του, από καριολογικά αίτια, ανακοινώθηκε την 1η Αυγούστου του 1973, εν μέσω εντεινόμενων επαφών του αστικού πολιτικού κόσμου με την ηγεσία του Χαρίλαου Φλωράκη και την ΕΣΣΔ λόγω των διαφαινόμενων πολιτικών αλλαγών στην Ελλάδα, με τις οποίες δημιουργούταν νομικό ζήτημα για το ποιος είναι γραμματέας του ΚΚΕ, ο Ζαχαριάδης ή ο Χαρίλαος Φλωράκης. Το 1989, ανακοινώθηκε νέα εκδοχή θανάτου του: η αυτοκτονία, η οποία αμφισβητήθηκε και αμφισβητείται από τους οπαδούς του. Το ΚΚΣΕ πάντως κυκλοφόρησε μια επιστολή που φέρεται να γράφτηκε από τον Ζαχαριάδη, στην οποία αυτός εμφανίζεται να απειλεί ότι, ως διαμαρτυρία στη συνέχιση των περιοριστικών μέτρων εναντίον του, θα αυτοκτονούσε. Η σορός του Νίκου Ζαχαριάδη μεταφέρθηκε στην Ελλάδα το 1991 και τάφηκε στο 1ο Νεκροταφείο, μετά από παραχώρηση τάφου από τον Δήμο Αθηναίων.
Στις 16 Ιουλίου 2011, ο Νίκος Ζαχαριάδης αποκαταστάθηκε πολιτικά και κομματικά, με απόφαση της Πανελλαδικής Συνδιάσκεψης του ΚΚΕ.
Πήγές: