Αξιόλογος Κύπριος σύγχρονος ζωγράφος. Γεννήθηκε στη Λάρνακα το 1929 και πέθανε στις 9 Νοεμβρίου 2012. Αποφοίτησε από το Λύκειο Λάρνακας. Το 1949 πήγε στο Λονδίνο όπου μελέτησε τέχνη στις σχολές Saint Martin's School of Art, Sir John Cass College και στη Βασιλική Ακαδημία Καλών Τεχνών. Περάτωσε τις σπουδές του στο Slade School of Art του Πανεπιστημίου του Λονδίνου, απ' όπου απεφοίτησε το 1955.
Η φτωχή του δίαιτα και κακές συνθήκες ζωής στο Λονδίνο, επηρέασαν αρνητικά την υγεία του. Ο Στέλιος Βότσης, έχοντας προσληφθεί από φυματίωση, επέστρεψε στην Κύπρο το 1963, όπου και πρωτοστάτησε στην ίδρυση του Επιμελητηρίου Καλών Τεχνών Κύπρου ενώ ταυτόχρονα πάλευε επίμονα για την ευαισθητοποίηση της κοινωνίας στην αξία της τέχνης. Την περίοδο που βρέθηκε όμως στην Κύπρο, το νεοσύστατο κράτος αντιμετώπιζε μία σειρά από προβλήματα λειτουργικά με αποκορύφωμα τις δικοινοτικές ταραχές, οι οποίες διήρκησαν από το ’63 έως και το ’67. Γεγονότα που δεν άφησαν ανεπηρέαστο τον ζωγράφο, ο οποίος αποτύπωσε τον πόνο και τη μοναξιά στα γεωμετρικά σχέδια της ζωγραφικής του. Μάλιστα στα γεωμετρικά στοιχεία επανέφερε, μετά τα γεγονότα του 1974, την ανθρώπινη μορφή, δίνοντας κι άλλες προεκτάσεις στη ζωγραφική του μέσα από υπαρξιακές αγωνίες. Πνεύμα ανήσυχο, παρακολουθούσε διαρκώς με επαγγελματικό ενδιαφέρον τις εξελίξεις στη μοντέρνα τέχνη και γονιμοποιούσε το έργο του με νέες εικαστικές ιδέες για αυτό και χαρακτηρίστηκε ως ένας νέος «Κύπριος Πικάσο»....
Στην Κύπρο διορίστηκε και υπηρέτησε τη μέση εκπαίδευση, εργαζόμενος ως καθηγητής τέχνης. Πήρε μέρος σε πολλές ομαδικές εκθέσεις έργων ζωγραφικής στην Κύπρο και σε πολλές άλλες χώρες, κι οργάνωσε κι αρκετές ατομικές. Εκπροσώπησε την Κύπρο σε διεθνείς διαγωνισμούς τέχνης, όπως: 7η Μπιεννάλε Αλεξανδρείας (1968), 1η Τριεννάλε Ινδιών (1968), 34η Διεθνής Μπιεννάλε Βενετίας (1968), 10η Διεθνής Μπιεννάλε Σάο Πάολο Βραζιλίας (1969), 9η Μπιεννάλε Αλεξανδρείας (1972), 36η Διεθνής Μπιεννάλε Βενετίας (1972), 1η Διεθνής Μπιενυάλε Γραφικών Τεχνών Φρέτρικστατ Νορβηγίας (1972), 3η Διεθνής Έκθεση Γραφικών Τεχνών Μπουένος Άιρες Αργεντινής (1972), 6η Διεθνής Έκθεση Ξυλογραφίας Γενεύης (1972), Ευρωπαϊκός Διαγωνισμός Οστάνδης Βελγίου όπου κέρδισε μπρούντζινο μετάλλιο (1973). Το 1973 κέρδισε και το βραβείο Ράσκιν στο σχέδιο. (Βίντεο Ψηφιακός Ηρόδοτος-Αρχείο ΡΙΚ)
Κυβισμός
Ο Βότσης θεωρείται ως ο εισηγητής του κυβισμού στην Κύπρο. Για το έργο του έγραψε ο Άγγλος τεχνοκρίτης Τσαρλς Σπένσερ: ...Η αναζήτηση για αρμονία, το αποτράβηγμα από το εκφραζόμενο αίσθημα, έχει σαν αποτέλεσμα τη δημιουργία μορφών μονοχρωματικής ωραιότητας. Η εικονογραφία του παίρνει ένα παράξενο ιδιόρρυθμο πάθος, μια ανάμειξη της γεωμετρικής διάταξης, σχήματα βασισμένα σε ανθρώπινη έμπνευση και με επεξεργασία της λεπτομέρειας, που εύκολα θα μπορούσαν να μεταφραστούν ως ερωτικά... (Βίντεο Ψηφιακός Ηρόδοτος -Αρχείο ΡΙΚ)
Ο τεχνοκρίτης Τώνης Σπητέρης έγραψε: «...Στα έργα του Στέλιου Βότση δεσπόζει η αυστηρή λογική. Ωστόσο, χάρη στή χρωματική του οργάνωση και στις μεγάλες ρυθμικές κινήσεις της συγκεντρωμένης φόρμας του, εκπέμπει χάρη και ζωντάνια. Μεγάλες κάθετες τομές ελισσόμενες μέσα σε καθορισμένα όρια, δημιουργούν, σ' αντίθεση προς το φόντο, ένα φανταστικό τρισδιάστατο χώρο. Στις φρίζες του βρίθουν τα σχήματα που αν και δεν έχουν σχέση με ρεαλιστικά στοιχεία, εκπέμπουν ωστόσο έναν αληθινό παλμό ζωής και χαράς. Παρ’ όλη την αυστηρότητα των αφηρημένων σχημάτων του, θα μπορούσε κανείς να ξαναβρεί μέσα ατό έργο του, μακρινές θαμπές εικόνες που θυμίζουν το κλίμα που δημιουργείται από το μυστήριο και τον πλούτο της βυζαντινής τέχνης...»
Κάποια από τα έργα του Στέλιου Βότση είχαν ταξιδέψει στην Αγγλία όπου ο σπουδαίος ζωγράφος παρουσίασε μια έκθεση με τίτλο Votsis: Recent Paintings στην γκαλερί του Commonwealth Institute στο Λονδίνο. Η έκθεση ολοκληρώθηκε και τα έργα πήραν τον δρόμο της επιστροφής. Τα πρόλαβε, ωστόσο, η εισβολή και τα έργα «εγκλωβίστηκαν» στο τελωνείο του λιμανιού της Αμμοχώστου.
Πηγή: